Dit forum is ervoor om te brainstormen over de africhting van de Dobermann.Hoe krijgen we dit op een hoger plan? Wees bereidt open te staan,te luisteren,idee-en aan te dragen,en een positieve insteek te hebben.Te lang hebben we elkaar afge-zeken,veroordeeld en belogen, dit heeft ons in al die jaren Dobermann nog niks opgeleverd...ja, een ding: een hond die niet meer is wat hij was;een gezonde langlevende,atletische en serieuze sporthond.Ik wil absoluut de fokkerij erbuiten laten want dat heeft geen nut.Laten we proberen een andere benadering te zoeken,dingen eens van een andere kant te bekijken en elkaar vooral en dat is wel het belangrijkste RESPECTEREN. Gun elkaar het plezier,de tijd om te leren,en sta open.Er lijden vele wegen naar Rome.
Hoe zouden jullie de invulling willen zien?
Ikzelf denk dat er doorgaand (zeker de eerste 2 jaar) seminars gegeven moeten worden (mits die natuurlijk bezocht worden,evt open voor alle rassen) door verschillende mensen met verschillende methodes.Eventueel eens wat filmen en aan de hand daarvan opvolging geven aan die seminar in theorie om te kijken van wat er nou gebeurd op zo'n dag met elke hond.Doordat je verschillende africhtings methodes laat zien kan men overal wat van mee pikken en laten liggen wat je niet past en de manier zoeken die je ligt en daar dan eventueel verder in gaan.Op seminar dagen kun je je inschrijven van te voren tot een max. van bv 10/15 honden.Theorie dagen houden.Aparte speurdagen.
Vul maar in.
Hoe denken jullie hier over en wat zouden jullie de beste invulling vinden???
Ik zou eerst wel eens willen weten wat er dan zoal achter de schermen gebeurt, zie andere topic "idee".
Om eerlijk te zijn dacht ik: OK, dan verdwijnt nu dus alles weer achter de schermen. Dat ontneemt mij wel de zin om verder mee te discussieren.
Onder datzelfde topic werd ook al genoemd dat sommige mensen toch zeker een hond van een bepaalde komaf moeten hebben om lid te kunnen worden van een Kringgroep, ofwel een minimaal examen gehaald hebben.
In diezelfde periode zag ik tot mijn stomme verbazing dat de heer John van der Aart zomaar en zonder kwalificatie mee kan gaan naar het WK????? En dat terwijl bij Andor afgedwongen is dat hij hoe dan ook zichzelf moest bewijzen op de Van Vorsselen????? Hoe is dat mogelijk????
De grootste vraagtekens bij mij staan dus vooral achter de mentaliteit in die hele Doberwereld.Daar mag wat mij betreft eerst wel eens iets veranderen. Tot die tijd blijf ik veel liever binnen de NBG, daar heb ik in ieder geval reuzeveel plezier, de allerallerallerbelangrijkste reden om met mijn hond te sporten.
Als het echter anders kan, dan graag, ik heb een kanjer van een hond maar hij hoeft zich van mij niet op zo'n akelige manier te bewijzen. En dat hoef ikzelf ook niet.
Hallo Rimke,
Ik heb tijdens de laatste A.L.V. aan de africhtingscommisaris gevraagd welke honden geselecteerd waren/zijn voor het I.D.C. deze vertelde mij toen (terecht!) dat dat op dat moment nog niet bepaald was omdat de V.V. nog moest komen.
Mijn vraag daarop was of er eventueel een wijziging in de selctie-eisen zou komen maar dhr. Brinkman antwoorde dat de eisen zouden blijven zoals ze waren.
Het verbaast mij ook dat het huidige I.D.C. team uit deze combinaties bestaat maar het C.B.A. zou er ongetwijfeld een goede rede voor hebben.
Om op het voorstel van Sandra terug te komen;
Ik denk dat het idee wat je oppert heel erg goed is en ik ben heel benieuwd hoe je dit precies wilt gaan uitwerken. Ook ben ik erg benieuwd hoeveel animo er is onder de africhters om dergelijke seminairs bij te wonen.
Hoi Rimke,
Ik snap dat je af en toe de moed verliest en dat niet altijd alles eerlijk gaat hoef je mij niet te vertellen.
Ik weet dat het moeilijk is om anders te denken.
Dit alles zal zijn uitwerking kunnen vinden als er bij de eerst volgende ALV nieuwe mensen in het CBA komen (2stuks).Misschien een taak voor jouw?
Dan hebben we weer iemand die het graag ook anders ziet.
Dit is op gezet aan de hand van dit mailtje wat ik heb rond gestuurd:
" Beste Dobermann vriend(in), Zoals jullie misschien hebben gehoord gaat er een wijziging plaas vinden binnen de C.B.A. ( Commissie Bijstand Africhting). Er zitten nu een aantal mensen in het CBA die er al lang zitten, en er is op de laatste ALV besloten dat daar een verloop in moet komen. Dit balletje is opgegooid door Herman Visser. Bent u in het bezit van en traint of trainde U met een Dobermann en heeft U goede ideeen over de africhting,kennis van zaken en bet U bereidt zich keihard in te zetten voor het behoud van de Dobermann als sporthond stel U dan beschikbaar voor het CBA en laat het Herman weten dat U zich kandidaat wil stellen. Wilt U niet in het CBA maar heeft U wel idee-en of tips om het algehele niveau van de Doberafrichting omhoog te krijgen dan kunt U mee discussieren op het daarvoor in het leven geroepen forum op..."
Nou,daarom schrijf ik dit ook om te weten hoeveel animo er is en als dat net zoveel is als dat hier mensen schrijven dan zijn we schijnbaar allemaal tevreden,op een paar na.
Over de mentaliteit had ik het volgende al op de Ws geschreven:
"Verder vindt ik dat iedereen maar eens moet ophouden met het afzeiken van anderen en hun honden ter meerdere eer en glorie van hunzelf. Oordelen over andermans honden is zo makkelijk en het lijkt alsof je er zoveel verstand van hebt en dus maakt het jezelf interesanter. Leugens,bedrog en vuilspuierij heeft de Dobermann in al die jaren dat dat al gebeurd niks goeds gebracht. Eerlijkheid,openheid,oprechtheid en respekt zal deze hond verder kunen brengen.Maar ja dat is ons zo vreemd he? Zelfs alle regeltjes en eisen hebben dat niet kunnen verhelpen dat deze WAAK en VERDEDIGINGS hond niet meer is dan een handvol huishond. Maar dat terzijde. Laat iedere fokker maar lekker fokken wat die zelf wil,een ieder de hond kopen die hij wil en lekker met PLEZIER trainen waar hij wil als iedereen er zelf maar gelukkig mee is. Respekt is hier het toverwoord,zoals altijd. Maar het is zo moeilijk om eens in de spiegel te kijken voor te oordelen en onzelf af te vragen of we echt oprecht en eerlijk zijn tegen over onzelf,de anderen, en ons fokkersdoel en gedachte.En onszelf afvragen of wij ook zo behandeld zouden willen worden. En wat betreft de reaktie van de fokker die dan niet zo makkelijk zijn honden kwijt kan,een dobermann is niet een hond voor iedereen."
En over het WK; de honden waren op er zijn dus niet eens 6 honden te vinden die een knap IPO 3 programma draaien en dus kreeg John een kadootje die hij graag aanpakte.Iedereen moet normaal op de v.V zijn punten nog halen maar ja als het op is,is het op.En dan passen we de eisen aan aan de honden. :-(
Ja oke, als de honden die op DIT moment een fatsoenlijk programma kunnen lopen op zijn dan moet je inderdaad iets.
Maar dan blijft het nog steeds vreemd dat er een hond meegaat die geen webstrijd-ervaring heeft.
Zou het niet wijzer zijn om dan een combinatie te kiezen die wel wedstrijd-ervaring heeft maar op een of andere manier er niet in is geslaagd zich te kwalificeren???
Ik noem even R. Herreveld met Humprey v. Neerlands Stam: 272 op de Heinis, N. Geldof met Raja v Schuylenburcht 270 op de Heinis.
ik heb hier al gemeld dat er meer starters deftig begeleid moeten worden! Starten bij de fok en mensen die intresse hebben helpen! Misschien folders bij de fokkers achterlaten waar mensen terechtkunnen voor een deftige begeleiding. Is Darko van natsonda alweer geen voorbeeld van het gebrek aan deftige begeleiding?
groetjes!
Hoi Jan,
Ja de ideeen zijn geopperd en ook die van jou is genoteerd,alleen nu wou ik het een stap verder nemen.
Zoals gesteld: Hoe stellen jullie die dingen voor dus meer Hoe denk je dat het beste te kunnen doen?
Tja, ik denk dat dit toch een onderwerp is waar we (lees de africhters) met zeer goed uitgewerkte voorstellen moeten komen en ik denk dan ook dat dit beter besproken kan worden op een vergadering dan via een forum.
Je hebt helemaal gelijk Jan, als de geleider van Darko direct de juiste begeleiding had gekregen had dit nooit zover hoeven komen, ik hoop dan ook dat er beginnende africhters zijn die hier een les uit leren. Zoek altijd een kringgroep waar je goede begeleiding/uitleg krijgt.
Super hoor hoe Darko weer op het goede spoor is gezet maar wat is nu de taak van een kringgroep africhten of gedragsbegeleider. Wat ik ben tegengekomen is dat veel mensen op een kringgroep komen trainen, thuis weinig of niet oefenen vewachten dat instructeurs kunnen toveren om een hond in twee uur per week alles aan kunnen leren,niet meedenken over het trainen van hun eigen hond laat staan over honden van medecursisten(ook daar kun je van leren)Weinig de "waarom"vraag stellen. Sorry hoor misschien klinkt het wat negatief maar ik zou zo graag zien dat men zich wat meer zou verdiepen in de achtergronden van het trainen; hoe leert een hond, hoe maak ik daar het beste gebruik van wat past het beste bij mij en m'n hond. welke trainingmethoden zijn er, waar kan ik die zien,wat kan ik daar van gebruiken,hoe trainen ze in andere disciplines, Je kunt ook bij andere kringgroepen alleen maar gaan kijken en er dingen leren zonder er met je hond te trainen.En durf vragen te stellen aan mensen.En gebruik je gezonde verstand om zin en onzin te scheiden.
Ikzelf pas verschillende dingen toe bij het trainen van mijn honden zowel uit de KNPV als Obiedience, Geleidehonden Doggydance, GenG overal is wel iets te halen wat ik in m'n IPO training kan gebruiken dat betekent wel dat ik me daar in heb moeten verdiepen, veel kijken veel vragen veel praten.OK ik sta niet op wedstrijden misschien is dat mijn ding niet ik vind het trainen geweldig en op dit moment heb ik de tijd niet om mijn hond en op top nivo te krijgen, maar wie weet en dan kom ik uit voor Belgie aiii
Hallo
Inderdaard Jan!voor die mensen die in de africhting willen begint de africhting bij de fokker!Zoveel jonge dobers worden op een verkeerde manier aangepakt en daar ,denk ik, gaan veel fokkers in de fout.Mensen die bij een fokker aankloppen om een dober te kopen en die in de africhting willen, zouden een meldpunt moeten hebben,of de koper zou zoiets thuis moeten krijgen.Mensen als John die van wanten weten en die beginners naar een goede kringgroep-instructeur-pakwerker kan sturen.Opvang zoals Darco er een gekregen heeft moet eruit!Heel belangrijk he die eerste stappen!!!!en daar gaat heel veel talent de verkeerde richting uit!Jullie weten wel waar de juiste mensen zitten,schrijf ze eens aan en kijken wat ze voor jullie willen en kunnen doen,adressenen, namen samen bundelen en aan de kopers die in de africhting willen bezorgen,liefst thuis in de bus je weet wel waarom.Wat de deelname aan het wk betreft,als er honden zijn die niet aan de voorwaarden voldoen gaan ze gewoon niet mee !geschenken geven is een slecht voorbeeld van goed bestuur je doet er inderdaad mensen mee tekort,mensen die wel hebben bewezen dat hun hond een wedstrijd waardig is.
Groetjes
Hallo
Is er al een dag voorzien om eens samen te trainen?Indien mogelijk komen we ook eens langs.
Groetjes
Sandra van den Bergh
Jun 25, 2006 - 2:02PM
Re: en nu verder
Hoi,
op 9 Juli is de seminar/training georganiseerd door de DVIN in Veenedaal.
groetjes
Timmermans Chris
Sep 25, 2006 - 7:25PM
Re: en nu verder
Ben hier toevallig terecht gekomen
ik reageer hier effe omdat ik de naam Darko van Natsonda hier tegenkwam
Ik was de oorspronkelijke eigenaar van Darko
Ik kan wel zeggen dat het probleem van Darko NIET het gevolg was van een gebrekkige begeleiding
Mijn 2 vorige honden waren ook Dobers en heb daarmee hier in Belgie ook veel en goed getraind en wedstrijden gespeeld
Met Darko ging dat dus niet
Hij kon heel lief en aanhankelijk zijn en dan van het ene op het andere moment ,zonder enige aanleiding, totaal veranderen en dominant worden
Ik ben het echter wel eens met de stelling dat veel Dobers (en ook andere rassen) naar de verdoemenis geholpen worden door een gebrekkige begeleiding, voor zowel de hond als de onervaren eigenaars
Dit moest er effe uit omdat ik ondaks alle problemen die ik met Darko gekend heb, steeds hééééééééél veel van hem gehouden heb en hem nog steeds elke dag mis